De belevenissen op de scholen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joëlla Pol - WaarBenJij.nu De belevenissen op de scholen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joëlla Pol - WaarBenJij.nu

De belevenissen op de scholen

Blijf op de hoogte en volg Joëlla

03 Augustus 2017 | Suriname, Paramaribo

Helemaal aan het begin van mijn reis zijn we begonnen met het begeleidend lezen. Dit heb ik geloof ik al in een andere blog geschreven.

Het is hier aan het eind van het schooljaar, dus de kinderen hebben het lezen afgerond. De afgelopen dagen zijn we langs scholen gegaan om de boeken op te halen. Per klas vragen we ook of er één of misschien twee kinderen zijn die nog weten waar hun verhaal over gaat (bij het begeleidend lezen vragen we dit ook altijd, vaak weten kinderen namelijk niet meer wat ze hebben gelezen). Diegene mag dan naar voren komen om zijn of haar verhaal te vertellen. Wanneer ze dit goed kunnen krijgen ze een beloning, meestal krijgen ze dan een boek. Ook krijgt elk kind een koekje. Dit om de kinderen toch nog een beetje extra aandacht te geven, dat krijgen ze vaak weinig. Dit is bij groep 4 en groep 5.

Ook hebben we bij de hogere klassen bij sommige scholen een presentatie over verslaving gehouden. Dit is voor groep 7 en 8. Bij de presentatie zijn vier onderdelen: telefoonverslaving, roken, alcohol en drugs. Hiervan doe ik het onderdeel van de telefoonverslaving en oom Roy doet de rest van de presentatie. Tot nu toe hebben we de presentatie twee keer gegeven en morgen geven we hem voor de laatste keer. We zouden hem eigenlijk vier keer geven, maar bij de pniëlschool (waar we hem zouden geven) hadden ze de ruimte niet donker gemaakt. Hierdoor zou de diavoorstelling niet te zien zijn. Dan heeft de presentatie ook geen zin, dus daar hebben we de presentatie toen niet gedaan. Het is hier wel even wennen om een presentatie te geven. Het niveau van de kinderen is niet zo hoog, dus je moet eigenlijk elk dingetje uitleggen.

We hebben ook gekeken bij een school voor kinderen die een lastige opvoeding hebben gehad. Op deze school leren zij dat ze zelf nog dingen kunnen doen, ze maken bijvoorbeeld meubels en kleding. Het was heel interessant om te zien hoe zo'n school hier in elkaar zit.

Als afsluiting van het schooljaar wordt op elke school waar het leesproject was een feest gegeven. Hier spelen oom Roy en ik dan ook clown. We hebben het feest nu één keer gehad en hebben hem volgende week nog vier keer. Op het feest is er een korte clownsact, spelletjes, dansen en een Bijbelverhaal. Volgende week is één van de vier feesten een evangelisatie in de kerk.
We hebben nu het feest op de school met kinderen tot en met groep 4 gehad. De kinderen snapte de grapjes dus niet helemaal. Ze werden naarmate de spelletjes al even bezig waren wel steeds enthousiaster om mee te mogen doen met een spel. Na de spelletjes hebben we het verhaal verteld.
Het feest was op het plein. Er was dus niet veel schaduw. Het werd steeds warmer om rond te lopen in het grote clownspak, toen het pak uit mocht was dat wel lekker.

Afgelopen vrijdag was er op één van de scholen feest. Het schoolhoofd (hij is directeur van meerdere scholen)meneer Ligeon was 50 geworden. Dit was één groot feest. Er was volop eten en er werd veel gedanst. Het was zo echt zo uitbundig zoals er wel eens over wordt verteld, heel leuk om een keertje mee te maken. Maar nog wel een beetje onwennig :).

Dit was wat er nu in me opkwam. Foto's ga ik ook hier proberen bij te voegen, maar weet ik niet of het gaat lukken.